Kukur Kelapa..



Hari ini aku nak cerita pasal kukur kelapa...atau bahasa org perak kukuq nyor..25 tahun dulu mesin kukur kelapa masih belum glamer lagi macam skang...time aku dulu pakai pakai kukur kelapa macam ni la..duduk plak mana bole terkangkang...kene sopan2....macam naik moto vespa tahun 70an...tok kata kalu dok terkangkang nanti kuih tak jadi...
ingat lagi dengan kukur macam nie la bole gak buat kuih...masak kari...opah jual nasi lemak lagi....paling tak bole lupa...atok ajar buat sambal kelapa...sambal kelapa atok buat memang sedap...masih aku ingat atok ajar adik ku iwan cara2 nak buat sambal kelapa yg sedap.....ok la tu...
dengan kukur kelapa nie la opah ajar aku buat kuih ketayap...dari inti sampai la ke kulit...tapi paling aku tak tahan masa part blender daun pandan dan perah daun tu untuk amik pati air daun pandan...tangan aku gatal...tak tahan...rasanya time tu gak mana ada mesin kukur kelapa kat umah mak aku....mak paling pandai buat kuih cara...tapi cara gula la..sedap sangat...acuan nya aku dah bedal dari mak..tapi kuih nya masih aku tak buat lagi...agak2 mak ingat lagi tak resepinya....lagi satu kuih mak paling sedap kuih lopes...tapikann..napa ye kalu mak masak sedap je kat tekak aku ni..opah masak pun sama...masakan paling sedap adalah masakan ibu.....
kuih lopez ni dari pulut...biasa nya pulut dikukus dulu,kemudian separuh masak diisikan dalam daun pisang bentukkan silinder..kukus balik....dah masak...mak potong ngan benang..aku ingat lagi...peh tu mak gaul ngan kelapa parut....makan ngan air gula nira/melaka...opah tak pernah buat kuih lopez tapi opah selalu buat kuih pulut pangggang...sedap gak...apa apa pun dua insan yg paling aku sayang nie memang memberi impak yg besar dalam pola pemakanan aku...aku bangga ada mereka.............

0 ulasan:

Catat Ulasan

 
  • Opah Resepi © 2012 | Designed by Rumah Dijual, in collaboration with Web Hosting , Blogger Templates and WP Themes