Lesung Kaki Tok Mat dan putu kacang opah


Hari nie genap 30 hari opah meninggal dunia...AL FATIHAH....moga roh nya ALLAH tempatkan dikalangan org yg ALLAH sayangi..AMIN...
Hari nie terimbau kenangan sewaktu umur aku 7 tahun di kampung lalang padang rengas..salah satu cerita yg bole aku kongsikan bersama...pengalaman aku bergelar budak kampung lalang...
Lesung kaki tok mat/Pah encik..lesung kaki ni gunanya untuk menumbuk beras/kacang hijau untuk dijadikan tepung.dah ditumbuk diayak plak.jadi la tepung....time tu la..
aku ingat lagi..bila masa 3 hari bulan puasa opah dah siap2 beli barang untuk buat biskut kat kedai cine pekan padang rengas.mauk buku 555 cukup bulan bayor je.. ...kuih yg opah tak penah lupa buat baulu ,kuih putu,kuih bakar,biskut semprit,biskut senyum...dan kek dam...hari nie aku nak cite pasal kuih putu..sebab kuih putu nie nak buat dia kene pakai lesung kaki tu...bentuk lesung kaki tu macam gambar kat atas tu la..letak kacang hijau/beras dalam lesung tu pijak hujung kayu dan proses menumbuk pun berlaku.masa proses menumbuk berlaku pakai dua man power tau,..sorang menumbuk sorang jaga jangan bagi kacang terkeluar dari lesung. pun kene jaga jangan sampai tertumbuk tangan..
kenapa aku nak cerita pasal lesung kaki tok mat plak...tok mat tu atok sedara aku...kat kampung aku masa tu tok mat je ada lesung kaki macam tu...tok mat ni banyak sawah jadi fasiliti macam tu penting.(ni baru lesung kaki nanti kite cite pasal lesung tangan tok mat ngan tempat tampi padi tok mat...)
best masa, tu nak buat kuih putu je sekampung turun.baru 1 kuih..kalu buat baulu pun sama.....tugas dibahagi-bahagikan...ada rumah yg kene goreng tepung..ada rumah yg tukang tumbuk kacang...muafakat...bila biskut dah siap dibahagi2kan kepada yg mengambil bahagian..yg tak buat kerja tu tak dapat ye..masa tu tahun 80an..aku sekolah rendah lagi
resepi kuih putu :
1 kilo tepung kacang hijau yg siap digoreng dan dimesin.

1 kilo gula halus( Gula biasa dimesin-opah blender je..time blender dah wujud ye..)

cara cara.
1. Campurkan 2 bahan tersebut. Gaul sebati. ..
2. Di percik air sedikit demi sedikit dan gaul sebati. Percik sehingga
adunan tadi agak lembab, tapi masih lagi seroi dan adunan mesti tidak
berketul, ambik tapis tekan tekan aja campuran dengan
tangan hasilnya dia tidak berketul dan seroi.
3. Kemudian tekan adunan dalam acuan putu kacang ( tekan kuat sikit),
guna pisau untuk sekatakan adunan(kalu tak kuat nanti bunga tak cantik)...hujung pisau diketuk
ketuk acuan tersebut supaya mudah adunan tu keluar bila diterbalikkan.
4. Jemur kuih tadi supaya dia kering dalam 15 minit.( jangan
terlalu lama kalau lama akan jadi keras itu petuanya)
tapi aku tengok opah jemur lama gak...
biskut putu opah nie bile makan masuk mulut cair sendiri..keras sangat tak peroi sangat pun tak...nak membuat nya sakit jari..ye la kene tekan kuat2 peh tu nak kuarkanya kene ketuk acuan bagi biskut keluar sendiri...kalu melekat akau tengok opah sapu dalam acuan ngan tepung skit..kira bagi kering la kot.

biskut nie memang aku suka..bila makan tak bole bercakap...nanti tersembur kuar..

zaman ni dah tak de semua ni...semua guna teknologi..tapi sebenarnya,,,kualiti kuih zaman dahulu lebih bagus lagi berbanding zaman skang.lebih sedap..mungkin org dulu2 buat kuih bersama dengan kasih sayang kot...keikhlasan...

0 ulasan:

Catat Ulasan

 
  • Opah Resepi © 2012 | Designed by Rumah Dijual, in collaboration with Web Hosting , Blogger Templates and WP Themes